Zobrazené položky
Koncová píšťala, ľudovo koncovka, jeden z najstarších ľudových dychových hudobných nástrojov.
Koncová píšťala k nám prišla pravdepodobne v období valašskej kolonizácie. V súčasnosti je obľúbeným dychovým nástrojom nie len pre svoj lahodný zvuk, no tiež pre praktickosť použitia od jednoduchej zábavy pri ohni v kruhu priateľov, až po umelecké vystúpenia na folklórnych slávnostiach. Konštrukcia koncovky je oproti šesťdierkovej pastierskej píšťale jednoduchšia.
Podľa spôsobu vytvárania dutiny v korpuse koncovej píšťaly sa delí na vŕtané a štiepané. Štiepanie je starší spôsob výroby tohto dychového nástroja, pri ktorom sa rezonančná trubica koncovky najprv rozštiepi na dve zhodné polovice, ktoré sa vydlabávajú. Tieto sa potom opäť spoja a utesnia omotaním tenkej kôry z rôznych stromov napr. breza, čerešňa okolo píšťaly. V dnešnej dobe sa stretávame už iba s vŕtanými koncovými píšťalami, kde rezonančná trubica ostáva vcelku.
Koncovku pre Vás vyrobíme na objednávku s ladením a vo farbe podľa Vášho želania
Od ladenia píšťaly sa odvíja aj jej dĺžka. Koncová píšťala tak môže meriať od približne 30cm až po takmer meter. Koncovku si u nás môžete vybrať v prevedení morenom alebo nemorenom.
Po niekoľkých skúškach na rôzne dĺžky píšťal človek zistil, že krásny, lahodnú zvuk má dlhá koncovka, ladená z podladeného „A“. Na túto koncovku človek nevyrezal nič, ani svargu a namastil ju nenamorenú ľanovým olejom a napustil horúcim včelím voskom. Dýchal cez píšťalu v rozjímaniach celé hodiny, zatvorený v chyžke, alebo ju vzal prehodenú cez plece v platenom puzdre do lesa a tam s ňou chodil bez cieľa a hral. Píšťala ukázala cestu. Zakrátko chceli takúto píšťalu aj ďalší a tak človek vyrábal a vyrábal, učil na ňu hrať neplánovite, dýchať splna cez jej dušu… Ale aby sa na ňu osmelili hrať aj nehudobníci, vypracoval spôsobné postupy zamerané na dych, na voľnohru, na rozprúdenie životnej sily, uvoľnenie i sústredenie. V tej dobe, v dobe dlhých rozjímaní s koncovkou, bol človek posledný krát na bežnej lekárskej prehliadke, pričom lekár požiadal o odber krvi. Pri výsledkoch bol prekvapený vysokou hladinou kyslíka v krvi a uisťoval sa, či človek nie je výkonný športovec, alebo horolezec. Keď človek odvetil, že nie, len hrá na píšťalu, ešte údiv vyjadril ešte raz.
Dokonalosť bezdierovej – koncovej píšťaly je v jej jednoduchosti. Je to vlastne úzky a dlhý, spravidla drevený valec, teda priama rúrka, rovná trubica. Ak takáto píšťala nie je z dutého dreva, môže byť aj z dutého stebla hrubej trávy, alebo z kosti. Z týchto hmôt vyrábali píšťaly predkovia, pričom iste že by mohli byť aj z iných napríklad z kovu a podobne. Avšak to, že koncovky sú vyrobené z prírodných hmôt, to má aj svoje duchovné dôvody.
Koncová píšťala je najstarším druhom píšťaly. Určite vznikla skôr, ako trúba – fujara trombita, čo je vlastne obrovská koncovka. Avšak praveký človek ľahšie vyrobil píšťalku z konára bazy, či zo stebla divej rasce, čo sa mu mohlo pritrafiť spočiatku aj náhodne. Takto nejako asi píšťala vznikla. Až neskôr na ňu vyrobil dierky. Človek, ktorý sa s koncovkou ešte nestretol, by si mohol myslieť, že táto píšťala hrá iba jeden tón. V skutočnosti to tak nie je. Bežná slovenská koncovka hrá dnes 15 i viac tónov. Aj pre to koncovka prežila od praveku až po dnes, lebo umožňuje veľmi zaujímavé možnosti hry a hlavne má
Ľudia so záujmom o pôvodnú slovenskú kultúru mali tak často koncovku v puzdre uviazanom na plecniaku, alebo prehodenom cez chrbát, že sa občas na autobusových a vlakových staniciach, pri pohľade na tento v puzdre utajený nástroj, aj oslovovali a zoznamovali. Na stretnutiach v lesoch, ktoré sme zvolávali pri slnovratoch, rovnodennostiach a iných sviatkoch, bol rozfuk píšťaly koncovky otázkou, aj odpoveďou. Kde sté, héja, hoja! Tuto, aha, kráča ďalšia bytosť, na ceste, ktorou sa končí nevedomie a začína prebudenie!
Aj dnes sa to neraz stáva. A keď sa pod Medzou ozve koncovkový rozfuk, už vieme, že máme zaviazať čuvača a očakávať príchod hosťa, alebo hostí.
Píšťala koncovka sa stala obľúbenou aj medzi tými, ktorí pomáhali iným. Hra na koncovku sa stala veľkou pomocou pri práci s deťmi. Výjazdové skupiny, zvané Zelinky, pomáhali si týmto nástrojom s veľkým úspechom a záujmom detí, ale i dospelých. Pisateľ robil pre deti v školách hodiny, na ktorých si deti mohli hru na koncovku skúsiť a s pomocou koncovkových ľudových piesní, ako „Červené jabĺčko v obločku mám“, alebo „Dú kravičky dú“, deti rozospieval a kým tie s lepším tlieskaním dostali bubienok, alebo hrkálku, niektoré dostali rovnako ladené koncovky a na konci hodiny bola zo školskej triedy jedna zohratá hudobná skupina…
Koncovka bola aj na pisateľovej prvej CD doske, nazvanej Znovuzrodenie (1997). Spolu s fujarou a inými píšťalami. Bola to vlastne doska nahratá v rozjímaní a rozjímanie bolo aj jej cieľom. Neskôr koncovka zaznela i v nejednej novodrevnej odpaľovačke zahranej so skupinou Bytosti. Koncovka sa začala zjavovať na azda každej novodrevnej (etno)nahrávke na Slovensku, ale i v blízkych krajinách. Pred rokom, na jednom lesnom stretnutí, sa človek ráno zobudil a hneď aj strúhal piskvor na koncovke, ešte v pelechu. Vedľa sa prebúdzal nejaký Nemec a pribehol so svojou píšťalou. Človek sa na ňu pozrel a povedal mu, že ju pozná. On – že mu ju dal iný Nemec. Človek – že pozná toho, čo mu ju dal. Bol to jeden pútnik, čo zaparkoval karaván pred jaskyňou a dva, či tri dni čakal, lebo človek ho odmietol prijať s tým, že práve máme detský tábor. Keď sa ponúkol, že bude pomáhať, človek ho prijal a pomohol mu vyrobiť na Medzi fujaru i píšťaly. Vo výrobe neskôr pokračoval. A teraz, po nejakých deviatich rokoch, sa človek stretne s iným Nemcom, ktorý tú píšťalu nesie, ako pútnik nejakú pamätnú palicu.
Malá píšťala sa vyrába ľahko – dužina bazy sa dá vypáliť železom. Na veľkú koncovku ale treba mať vrták. Hneď prvá koncovka sa zadarila. Bola krátka a hlasná, takže keď sme v lese hrali a chlapci bubnovali na bubny z dutých stromov – na doby, jej hlas bol stále výrazný. No pri rozjímaní je vhodný nástroj s tichším, lahodným zvukom.
Človek si všimol, že pri rozjímaniach s koncovkou sa mu zlepšuje pamäť a že tiež ľahko dosahuje hlboký stav rozjímania po pár dychoch. Na učenie zvolil kratšie píšťaly – ladené z C, ktoré nazval „základné koncovky“. Boli o niečo dlhšie, ako bežné folkloristické „déčkové“, takže hrali nie tak piskľavo. Neboli však také dlhé, ako veľké, rozjímavé „áčkovky“, takže na ne dočiahli aj ženy a menší muži. A väčšie deti. Kým veľké koncovky rozširoval darom medzi hlbších záujemcov o vedomectvo, tieto menšie používal aj pri výuke – na víkendových sústredeniach v rôznych častiach krajiny od roku 1998, neskôr i v stredisku Diva, ktoré založil v meste. Učil i v Čechách a na Morave, v Poľsku a s koncovkami prišiel aj do Ruska a do Ameriky. Rozhodne najviac sústredení však bolo na Slovensku. Píšťaly sa na sústredeniach rozchytali a ľudia sa začali zaujímať nielen o prácu s dychom, duchom a dušou, ale aj o vlastnú kultúru. Človek hral na koncovke ľudové piesne, ale aj svoje – novodrevné. Voľnohra však bola vždy základom týchto rozjímaní. Čím ďalej, tým viac ľudí si obľúbilo tento nástroj a v lese pri ohníkoch už neboli len gitary, v parkoch nehrali len africké bubny, ale pri ohňoch, v parkoch, ale občas i na sídliskách a vysokoškolských internátoch bolo čoraz viac počuť koncovky. Ľudový hudobný nástroj, príliš zriedkavý na to, aby ho bežní ľudia poznali, úplne okrajový hudobný nástroj, chytil svoj prinajmenšom druhý dych a šíril sa aj mimo folklóru. Ako napísala Veleslava v jednej zo svojich kníh, koncovka sa stala poznávacím znamením.
Koncovky sa podľa požadovaného ladenia sa vyrábajú rôzne dlhé. Obvyklým materiálom na ich výrobu je drevo bazy čiernej. Používa sa predovšetkým v ľudovej hudbe na Slovensku a Morave. V súčasnosti sa ku koncovke niektorí hudobníci vracajú a tvoria piesne s jej využitím, napríklad vo world music, ethno a folk metale. Na Slovensku je najznámejším takým hudobníkom Žiarislav, ktorý svoju hudbu označuje za „novodrevnú“ a štýl za „Rodo“
Koncovka je píšťala bez tónových otvorov. Radí sa medzi drevené dychové nástroje, aj keď principiálne môže byť vyrobená aj z iných materiálov. Pomerne často sa v domácich podmienkach vyrába napríklad z PVC. Vzhľadom ku svojej dĺžke má pomerne úzke vŕtanie a vďaka tomu ľahko prefukuje na vyššie alikvótne tóny. S otvoreným koncom je možné prefukovaním zahrať všetky alikvótne tóny až zhruba do siedmeho. Uzavretím konca sa základný tón posunie o oktávu nižšie (kvôli úzkemu vŕtaniu sa však nedá zahrať), prefukovaním sa potom dajú zahrať len nepárne alikvótne tóny. Kombináciou prefukovania a zatváranie koncového otvoru sa tak dá zahrať celá lydická stupnica.
Spôsob hrania na koncovku. Nutnosť plného ovládania dychu pri hre je v súčasnej dobe nedocenené. Hra na koncovku blahodarne pôsobí na alergikov a astmatikov a pritom nie je potrebné zložité učenie prstokladu ako u fláut. Hra je plne intuitívna a zvládnu ju aj malé deti . Na koncovku možno hrať meditačnú hudbu, ale aj sóla a piesne . Pri hre na koncovku sa uplatňuje cit . Tón sa vyrába zmenou sily dychu. Tón vlastne vzniká už v bránici, v ktorej sa vytvára potrebné napätie. Inak je potrebné úplné uvoľnenie a cit . Výška tónu závisí od sily prúdiaceho vzduchu a od sposobu zakrývania a odkrývania spodného ( koncového) otvoru. Odtiaľ je pravděpodovně odvodený názov nástroja - koncovka. Ak hľadáte koncertný nástroj zvládajúci bravúrne notové zápisy, budete sklamaný. Koncovka obsahuje len prirodzené tóny. Napríklad stupnica koncovky ladené v " C " sa skladá z tónov : C , G , C , / E , G , A # , C , / D , E , F # , G , A , B , / H , C , .. Najhlbšie tóny sa nazývajú zemská stupnica, potom nasledujú tóny vodnej stupnice, vzdušnej stupnice a ohnivej stupnice. Zdanlivá nevýhoda chýbajúcich tónov prináša obrovskú výhodu: na koncovku nemožno hrať falošne a všetky tóny správne vyrobenej koncovky spolu ladia. Spoločné hranie viacero zladených koncoviek je vždy harmonické
Je to v podstate dlhá rúrka z dreva bazy čiernej s vnútorným vŕtaním cca 16 mm. Základný tón koncovky závisí od jej dĺžky. Čím menšia dĺžka, tým vyšší základný tón a naopak. Na spodnom konci je píšťala voľne otvorená a na hornom konci má rovnakú zvukovú hranu ( labium ) ako pastierska píšťala .
Ako už bolo povedané, jedná sa o bezdierkovú píšťalu, takže jednotlivé tóny sa na nej nevyluzují rôznymi hmatmi ako na pastierskej píšťale, ale zmenou sily dychu a zakrývaním a odkrývaním spodného konca. Hoci to môže mnohým znieť neuveriteľne, dajú sa takto na koncovke zahrať rôzne tóny z rozsahu cca troch oktáv ( nie všetky, len niektoré tóny z tohto rozsahu ).
Vzhľadom k tomu, že sa jedná o ručnú prácu a každý nástroj je svojím spôsobom jedinečný, bude sa nástroj, ktorý dostanete, v malej miere líšiť farbou a v drobných detailoch od nástrojov zobrazených na fotkách.
Medzi starými ľudovými hudobnými nástrojmi môžeme nájsť veľa pozoruhodných dôkazov umu a hudobného nadania našich predkov. Veľmi zaujímavý a pritom dnes už pre širšiu verejnosť takmer neznámy nástroj je tzv. koncovka alebo inak bezdierková píšťala.
Základný materiál | drevo - baza |
33.00 €
33.00 €
4.70 €
49.00 €
33.00 €
49.00 €
33.00 €
98.00 €
45.00 €
75.00 €
129.00 €
145.00 €